Summary
Aim: This study evaluated a MDCT protocol for contrast-enhanced 16-channel PET-CT
with regard to scan range and duration of a whole-body 18 F-FDG PET-CT examination, the occurrence of contrast-material induced artefacts and
quantitative assessment of CT attenuation. Patients, methods: 205 patients (51.9 ±
12.4 years) with different malignant tumours underwent whole-body PET-CT; the study
protocol had been approved by the institutional review board. Contrast-enhanced MDCT
(16 ˟ 1.5 mm; 120 ml Iomeprol 3 ml/s, 50 ml saline chaser bolus, scan delay 70 s;
oral contrast) was also used for attenuation correction. From MDCT data mean scan
range and duration, occurrence of contrast media-induced artefacts, and mean CT densities
of jugular (jv) and subclavian (scv), superior (vcs) and inferior (vci) caval, portal
(pv), and bilateral external iliac veins, pulmonary (ap) and iliac arteries, descending
thoracic and abdominal aorta, all cardiac chambers, as well as both liver lobes, spleen,
adrenal glands and kidneys were determined. Results: Attenuation corrected PET images
were free of contrast media-related image artefacts. Homogeneous contrast enhancement
was found in the mediastinal veins (right/left jv 171 ± 34/171 ± 35, scv 127 ± 50/127
± 40, vcs 153 ± 36 HU) and arteries (e.g. ap 145 ± 26/151 ± 26). Cardiac chambers,
abdominal vessels (e.g. vci 138 ± 24, pv 159 ± 25 HU), and parenchymal organs revealed
sufficient and homogenous contrast-enhancement in all cases. No beam-hardening artefacts
occurred in the neighbourhood of the subclavian veins. Conclusion: The chosen whole-body
18 F-FDG 16-slice PET-CT protocol allowed for craniocaudal CT scanning with high vessel
and parenchymal contrast revealing no IV contrast-media induced artefacts in attenuation-corrected
PET data sets.
Zusammenfassung
Ganzkörper-Untersuchungen durch 18 F-FDG-PET-CT erfordern die Anpassung der für Mehrzeilen-Spiral-CT etablierten Untersuchungsprotokolle.
Ziel dieser Studie war die Evaluation eines optimierten Kontrastmittel (KM)-gestützten
CT-Protokolls für die hochauflösende 16-Zeilen-PET-CT des Ganzkörpers. Patienten,
Methoden: 205 Patienten (51,9 ± 12,4 Jahre) erhielten im Rahmen ihres Tumorstagings
eine 18 F-FDG-PET-CT des Ganzkörpers (Biograph Sensation 16, Siemens: 16 ˟ 1,5 mm; 120 ml
KM 3 ml/s; Scandelay 70 s; FDG 4 MBq/kg KG). Mittels ROI-Technik wurden Dauer/Länge
des CT-Scans, Auftreten von KM-induzierten Artefakten, mittlere CT-Dichtewerte [HU]
in den Vv. jugulares int., subcl. (scv), cava sup. (svc) und inf. (ivc), porta (pv)
und iliacae ext., den Aa. pulmonales (pa), der Aorta thoracalis desc. und abd., den
Herzhöhlen, bd. Leberlappen, Milz, Nebennieren, Nieren und Aa. iliacae ext. untersucht
(e-soft®-Workstation). Ergebnisse: Die Ganzkörper-PET-CT-Untersuchungen wiesen hohe
diagnostische Qualität auf (CT-Scandauer 15,3 ± 2,1 s). Ein homogenes KM-Enhancement
wiesen Jugularvenen (re./Ii. 171 ± 34/171 ± 35 HU), mediastinale Venen (scv re./li.
127 ± 50/127 ± 41 HU; svc 153 ± 36 HU) und Arterien (pa re./li. 145 ± 26/151 ± 26
HU) und Herzhöhlen (z. B. RA 149 ± 25 HU) auf (max. Dichte re./li. scv 279/277 HU
bzw. vcs 235 HU). Die abdominellen Gefäße (z. B. ivc 138 ± 24, pv 159±25, aa 149 ±
25 HU) und parenchymatösen Oberbauchorgane (re. Leberlappen 106 ± 21, Milz 113 ± 17
HU) zeigten ein diagnostisch suffizientes, homogenes Enhancement ohne KM-induzierte
Artefakte. Schlussfolgerung: Das gewählte PET-CT-Protokoll erlaubt eine 16-Zeilen-CT-Untersuchung
des Ganzkörpers in kraniokaudaler Scanrichtung mit exzellentem Gefäß- und Parenchymkontrast
ohne Induktion von KM-induzierten Artefakten in den mediastinalen Venen sowie den
Schwächungskorrigierten PET-Daten.
Keywords CT - PET-CT - tumour staging - intravenous CT contrast agent
Schlüsselwörter CT - PET-CT - Staging - intravenöse CT-Kontrastmittel